Det finns ett uttryck som lyder ”Tomma tunnor skramlar mest”. Det är mycket träffande på Socialdemokraternas och Centerpartiets kyrkovalsprogram. Många ord men lite innehåll. Effekten blir då att det ekar lite ihåligt.
Jag roade mig eller rättare sagt oroade mig med att läsa Socialdemokraternas
och Centerpartiets s.k. kyrkopolitiska program som upprättats inför det
stundande kyrkovalet.
Blogginlägget inleds med mina allmänna tankar om partipolitiken och makt i kyrkan, övergår i ett ordtest av Ss och Cs kyrkoprogram och avslutas med kommentarer av en rad citat från valprogrammen.
När jag läste programmen hade jag i bakhuvudet Jesus uppmaning:
”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör
alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens
namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla
dagar till tidens slut.”
Jag hade även denna skrivning från Kyrkoordningen i åtanke:
"Församlingens
grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva
diakoni och mission. Syftet är att människor skall komma till tro på Kristus
och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas
och skapelsen återupprättas."
Efter att med de ovan angivna ”glasögonen” ha läst de olika programmen
var det ganska enkelt att skilja agnarna från vetet.
Med utgångspunkt från missionsbefallningen och
skrivningen i Kyrkoordningen borde samtliga kyrkoprogram vara fullspäckade med
tankar och idéer om hur evangeliet om Jesus kan förkunnas och nå fler
människor, om hur församlingsgemenskapen kan utvecklas osv.
När jag läser programmen blir det sorgligt
uppenbart att dessa inte har sin
utgångspunkt i missionsbefallningen och Kyrkoordningen utan i det sekulära
partiets ideologi och program. Det kunde lika gärna ha varit vilka
valbroschyrer som helst till ett allmänt val om än klädda med viss ”kyrklig”
språkdräkt.
Inget, jag säger inget, av de partipolitiska programmen för Socialdemokraterna eller Centerpartiet ger svar på frågor om hur Svenska Kyrkan kan möta framtiden med Jesus i centrum. Svaren ligger i befintliga sekulära partiprogram och ideologier. Och som ni nog säkert förstått vid det här laget är det enligt min uppfattning ett helt felaktigt förhållningssätt att hämta svaren från partipamfletter när svaren finns i Bibeln och evangeliet om Jesus. Redan här hamnar programmen i diket.
En slutsats är att mycket av det som skrivs i programmen kan sägas vara ”icke nomineringsgruppsskiljande”, d.v.s. allmänna och stundtals självklara skrivningar som det inte behövs partipolitiska nomineringsgrupper att föra fram. Det visar istället på hur krystat det blir när sekulära partier försöker sätta partiideologi i det kyrkliga sammanhanget. Man behöver exempelvis inte särskilt påpeka att kyrkan stå för alla människors lika värde osv. Detta är en självklarhet som vi inte behöver sekulära partier i kyrkan för att föra fram!
En slutsats är att mycket av det som skrivs i programmen kan sägas vara ”icke nomineringsgruppsskiljande”, d.v.s. allmänna och stundtals självklara skrivningar som det inte behövs partipolitiska nomineringsgrupper att föra fram. Det visar istället på hur krystat det blir när sekulära partier försöker sätta partiideologi i det kyrkliga sammanhanget. Man behöver exempelvis inte särskilt påpeka att kyrkan stå för alla människors lika värde osv. Detta är en självklarhet som vi inte behöver sekulära partier i kyrkan för att föra fram!
Även om socialdemokraternas program i huvudsak är urvattnat och ett
partiprogram i sällsynt misslyckad kyrklig dräkt så utmärker sig även
Centerpartiets program som i huvudsak består av ett oreflekterat klippande och
klistrande från olika partidokument och reklam för s.k. Närodlad politik.
Jag konstaterar att kyrkan är en fin plattform bland
flera för dessa partier för inflytande i samhället. Det är ambitioner om makt som styr.
Det handlar om att bibehålla och utöka makten i kyrkan som vissa ser som en del
av den svenska folkrörelsen. Men Svenska kyrkan är inte vilken förening som
helst utan den är en del av Kristi Kyrka – en trosgemenskap.
Det handlar om makt som ska utövas till varje pris och utan hänsyn till
konsekvenserna. Socialdemokraterna hymlar i vart fall inte med detta
eftersom de uttryckligen i sitt kyrkopolitiska program anger att: ”För
oss har den Svenska kyrkan en viktig roll att spela i det nya folkhem som
socialdemokratin vill bygga för framtiden.”
Jag som i min enfald alltid trott att kyrkan ska bygga Guds rike!
Jag som i min enfald alltid trott att kyrkan ska bygga Guds rike!
Och det är här som partipolitiken inte passar in och skaver rätt rejält.
Kyrkan har som jag nämnde ett alldeles särskilt uppdrag. Detta uppdrag tar
sin utgångspunkt i Guds ord. Vi får genom den Helige Anden vägledning att
utföra uppdraget. Uppdraget kan inte definieras utifrån sekulära partiers
program eller ideologier. Visst är det så (vilket många vill förtränga men
också framhålla) att vårt samhälle bygger på kristendomen och kristna
traditioner och att därmed även de sekulära partierna hämtat inspiration från
kristendomen. Men det blir en märklig rundgång om av människan skapade
ideologier, oavsett inspirationsgrund, överhuvudtaget ska ges ett inflytande
över Kristi Kyrka och påverka trosfrågor.
Den stora saken är att perspektivet är felaktigt utifrån och in, d.v.s.
från världen och in i kyrkan. Kyrkan är en intressant arena för
socialdemokraterna. Kyrkan behöver centerpolitiska värdering osv. Kyrkan
behöver inte ”påfyllning” utifrån. Det är Ordet som är grunden. Jesus och den kristna tron
går inte att inordna eller tolka utifrån futtiga mänskliga ideologier, allra
minst i en ytlig vänster-högerskala. Tron får konsekvenser men det är inte politik att bry sig om sin nästa
eller att bry sig om skapelsen. Det är inte något som kan få en etikett höger
eller vänster. Att hävda att allt är politik är att inordna Kyrkan i ett
sekulärt system. Att tänka utifrån och in.
Jesus, evangeliet och kristen tro är så mycket större än politik och mänskliga
ideologier. Att inordna kyrkan i sådant tankegods är att förminska den kristna
tron och att devalvera evangeliet. Det finns ingen anledning att försöka
rättfärdiga sin ideologiska övertygelse med att skapa en koppling till den
kristna tron.
Men sådant är svårt att förstå för de som har sina tankerötter i en
helt annan vegetation och för de inom kyrkan som vänder kappan efter vinden och
låter sig uppslukas av systemet.
Däremot är det uppenbart att människor, särskilt sådana med makt, genom
historien och in i nutiden har använt och använder kyrkan som en plattform för sina egna
åsikter och sina egna ambitioner. Det går att finna stöd för sina ideologiska
uppfattningar i den kristna tron oavsett om man är höger- eller vänstervriden.
Detta kommer till tydligt uttryck bl.a. i Johan Sundeens intressanta bok om den
s.k. 68-vänstern inom Svenska kyrkan. Andra exempel kan säkert finnas på den
s.k. högerflanken med exempel från Sydamerika.
Jesus kärleksbudskap är inte alltid enkelt att
följa och det får konsekvenser för det kristna livet. Men budskapet om kärlek
till nästan och de konsekvenser det får är dock något annat än politik. Kyrkan
måste återfå perspektivet ”inifrån och ut” och inte låta sin tro och sitt liv
formas av sekulära ideologier!
Så även om det känns svårt - släpp taget om
makten och låt kyrkan bli befriad från partipolitiken! Låt kyrkan istället komma
till världen som den egentligen är med ett frimodigt proklamerande av
evangeliet om Jesus!
Nu till Socialdemokraternas
och Centerpartiets program
Programmen är fastslagna av respektive partistyrelse. Det gäller både
för Centerpartiet och Socialdemokraterna. Jag kan som sagt inte recensera
enskilda människors tro men jag har svårt att se att samtliga
partistyrelsemedlemmar ens är medlemmar i Svenska Kyrkan än mindre troende.
Även om det kallas nomineringsgrupper och inte parti är kopplingen till
moderpartiet, även på formell grund, glasklar. Samtliga program framhåller
inriktningen och tankegodset hos det sekulära moderpartiet. Det gäller även
Miljöpartister i Svenska kyrkan och Vänstern i Svenska kyrkan.
Inledningsvis gjorde jag en sökning i respektive dokument för att
undersöka om vissa kristna nyckelord (och då även varianter av dessa)
förekommer. Jag valde ut dessa:
Församling
Kristna
Gemenskap
Tro
Gud
Jesus
Kristus
Herre
Fader
Sonen
Anden
Evangelium
Nåden
Mission
Diakoni
Undervisning
Evangelisation
När det gäller programmen kan man dela in olika textpartier i tre
grundkategorier.
Kyrkligt relevanta skrivningar
Partipolitiskt och ideologiskt tankegods
Allmänna skrivningar/självklarheter
De två sistnämnda kategorierna dominerar fullständigt. En stor del av det som skrivs i programmen
kan sägas vara icke ”nomineringsgruppsskiljande”, d.v.s. allmänna och
stundtals självklara skrivningar som det inte behövs partipolitiska
nomineringsgrupper att föra fram. Det visar istället på hur krystat det blir
när man försöker sätta partiideologi i det kyrkliga sammanhanget. Det är få
skrivningar som är relevanta.
SOCIALDEMOKRATERNA
Vi börjar med socialdemokraternas program och utmaningen med att läsa på
”socialdemokratiska". En inte helt lätt uppgift.
Socialdemokraterna satsar som vanligt stort inför kyrkovalet. Kyrkovalet
ses som en uppvärmningsövning inför de allmänna valen i riket och detta år som
en batalj med SD. Programmet innehåller till överväganden delen texter som
direkt kan kopplas till partiets sekulära partiprogram. Resterande delen utgörs
av allmänna skrivningar och självklarheter. Ytterst få kyrkligt relevanta
skrivningar kan återfinnas.
Läser man även på vad som står att läsa på sajten www.valloftet.se blir
bilden ännu tydligare att det handlar om socialdemokratisk ”vanlig” politik.
Inte ett ord om Jesus. Socialdemokraternas Wanja
Lundby-Wedin citeras: ”Kyrkopolitik
handlar om värderingar. Vill du vara med och stärka Kyrkans arbete för
medmänsklighet och solidaritet? Vill du att Svenska Kyrkan ska bidra till ett
samhälle som håller ihop?” I say no more. Vi behöver inte socialdemokraterna
för att stärka kyrkans arbete för medmänsklighet. Det följer av kyrkans DNA.
Hur utföll ordtestet? När det gäller socialdemokraterna sökte jag även
efter orden ”Välfärd”, ”Svenska modellen” och ”Folkhem”.
Välfärd 5
Församling 3
Svenska modellen 2
Kristna 2 (om kostnadsfri
konfirmationsundervisning)
Undervisning 2
Folkhem 1
Gemenskap 1
Tro 1
Diakoni 1
Gud 0
Jesus 0
Kristus 0
Herre 0
Fader 0
Sonen 0
Anden 0
Evangelium 0
Nåden 0
Mission 0
Evangelisation 0
Det hade nog varit klädsamt med att i vart fall nämna Kyrkans Herre vid
namn i varje fall en (1) gång. Men Jesus lyser med sin frånvaro i programmet. Det
är intressant att notera att klassiska ord på socialdemokratiska som Välfärd,
Svenska modellen och Folkhem nämns fler gånger.
CENTERPARTIET
Vi går nu vidare till Centerpartiet.
Centerpartiet hymlar inte med kopplingen till moderpartiet. Nomineringsgruppen heter kort och gott ”Centerpartiet” och det framgår tydligt att programmet fastställts av partistyrelsen. Som jag framförde tidigare är det inte min sak att avgöra och värdera andra människors tro men är alla i Centerpartiets partistyrelse kristna och är alla medlemmar i Svenska Kyrkan? Om så är fallet får vi samfällt utropa ett ”Halleluja”. Men intill saken är utredd tillåter jag mig att inta en något skeptisk hållning i frågan.
Hur utföll ordtestet?
Församling 14
Gemenskap 5
Närodlad 4
Diakoni 2
Gud 0
Jesus 0
Kristus 0
Herre 0
Fader 0
Sonen 0
Anden 0
Anden 0
Evangelium 0
Kristen 0
Tro 0
Nåden 0
Mission 0
Undervisning 0
Evangelisation 0
Även i Centerpartiets program lyser kyrkans Herre med sin frånvaro. Inte ens begreppet ”kristen tro” finns med. Istället dominerar ordet ”församling” och då i en mer organisatorisk mening än som organism och istället för sammanhang kopplade till troendes gemenskap. Det partipolitiska och sekulära ordet ”Närodlad” förekommer istället flera gånger. Ordtestet kan sammanfattas med ordet Andefattigt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar