Vilken är den minsta gemensamma nämnaren för Svenska kyrkan
och dess medlemmar? Vad förenar alla medlemmar? Vad kan den minsta gemensamma
nämnaren säga oss om på vilken grund kyrkan vilar? Hur påverkas det budskap som
kyrkan kommunicerar? Hur berörs den nödvändiga frimodighet* som en kyrka måste
bäras av? Är Svenska kyrkan den Minsta Gemensamma Nämnarens Kyrka, en ”MGN-kyrka”? M.m.
(*Till alla som ev. studsar på ordet ”frimodighet” kan jag
meddela att jag inte är medlem i Frimodig kyrka (har dock inte något emot dem) och användandet av ordet är alltså
inte någon dold kod! Däremot är ordet frimodig en bra beskrivning på den
egenskap som krävs för att våga.)
Jag kommer beröra dessa frågor i några blogginlägg framöver.
Jag väljer att närma mig frågan genom de skrivningar
om ”öppenhet” som kännetecknar många av programmen inför kyrkovalet.
Skrivningarna om öppenhet framförs i någon
slags polemik mot ett exkluderande förhållningssätt men mot vad är udden riktad?
Mot slutna
församlingsgemenskaper? Eller mot andra nomineringsgruppers ambitioner med
Svenska kyrkan som man inte delar?
Det kan säkert finnas
församlingsgemenskaper som inte i tillräcklig grad välkomnar nya vänner. Men
jag tror inte att det är ett överhängande problem inom Svenska kyrkan att människor
inte känner sig välkomna i kontakten med kyrkan, t.ex. i den gudstjänstfirande
gemenskapen. Skulle en församling som följer Jesus kallelse inte hålla famnen
öppen för alla oavsett om människor redan är troende eller nyfikna på vad
kristen tro är? Församlingen är öppen mot Gud och öppen för och nyfiken på alla
människor.
Däremot är det tydligt att udden
riktas mot andra nomineringsgruppers politik. Och det är här det börjar bli
problematiskt.
I det socialdemokratiska
kyrkovalsprogrammet står bland annat:
"I en tid där
populismen och extremismen ökar i
vårt samhälle, och många ställer
grupp mot grupp, är det viktigt att vi har en kyrka som inte ställer människor mot varandra."
Utgångspunkten är alltså att
det finns en risk att människor ställs mot varandra inom kyrkan. Det känns
ganska främmande sett ur evangeliets perspektiv.
Och på tal om öppenhet sägs:
"Mot det
synsättet står en annan inriktning, där kyrkan istället ska sluta sig från
omvärlden och rikta sitt fokus inåt. Det finns de som vill vrida klockan
tillbaka, där människors lika värde och rätt ifrågasätts, och där rätten för
varje individ att finnas helt och fullt sätts i fråga"
Frågan om öppenhet i kyrkan
har därmed sin utgångspunkt i andra kyrkopolitikers uppfattningar och inte i
kyrkans uppdrag. Att inta den hållningen bekräftar att kyrkan står under
inflytande ”utifrån”. Att det står en kamp mellan olika ambitioner av
inflytande och mellan olika viljor att styra kyrkan i den ena eller den andra
riktningen. Viljor som har sin grund i sekulära ideologier. Viljor som
nödvändigtvis inte är Guds vilja.
Och som upplägget ser ut från S och SDs sida är det även det
som dessa nomineringsgrupper vill uppnå. En tydlig konfliktlinje. Precis som i
den ”vanliga” politiken.
Och det finns säkert en sådan konfliktlinje så som dagens
system är uppbyggt. Med dagens system med några dominerande partipolitiska nomineringsgrupper
blir det externa partipolitiska inflytandet problematiskt ur en rad olika
aspekter som jag i olika sammanhang kommer att beröra på bloggen.
Exempelvis främjas Kyrkans enhet inte av ett system som har sin grund
i ett djupt polemiserande sekulärt partissystem. Samma låsningar som finns inom
den ”vanliga” politiken riskerar uppkomma om de inte redan har uppkommit. Samtalsklimatet riskerar bli hårdare
och debatten ytlig. Inom Svenska kyrkan ryms människor med delvis olika
uppfattningar i trosfrågor och sakfrågor och ska behandlas med respekt. Den
egna uppfattningen framförs med fördel i ett hövligt samtalsklimat med hjälp av
goda argument med syfte att finna samförstånd. Den Helige Ande vägleder oss
bland villolärornas grynnor. Det är en helt annan mer tidskrävande beslutsprocess
än den nu rådande där frågor ibland avgörs alltför snabbt och i stark polemik
mellan majoritet och minoritet.
Åter till "öppenheten". En annan aspekt på detta med öppenhet ligger i att begreppet
i olika kyrkopolitiska sammanhang även används som en markering mot att kyrkan
inte bara ska finnas till för de som firar gudstjänst tillsammans utan för alla
medlemmar. Det verkar finnas en rädsla för någon slags elitkristendom. Det är enligt
min uppfattning en obefogad rädsla. Ett onödigt statement. Svenska kyrkans
utmaningar idag ligger knappast i att den krympande gudstjänstfirande
församlingen sluter sig mot omvärlden och att kyrkans arbete i alltför stor
utsträckning skulle vara inriktat mot den gruppen. Förhållandet är som jag
kommer till snarare det omvända. Kyrkan finns idag tillgänglig för alla dess
medlemmar och står till tjänst med dop, bröllop, begravningar m.m.
Det finns också en rädsla för ett ”vi och dom” i kyrkan. Rädslan
är obefogad men slutsatsen är korrekt. Det finns faktiskt flera ”vi och dom”
inom Svenska kyrkan och en förutsättning för att Svenska kyrkans liv ska
blomstra är att alla förstår och bejakar den frågeställningen. Det är om detta
”vi och dom” som den minsta gemensamma nämnaren handlar om.
Jag väljer att istället för begreppet ”vi och dom” använda
ordet ”öar”. Det illustrerar bättre vad det handlar om; olika grupper inom
kyrkan som nödvändigtvis inte är i kontakt med varandra men som för den saken
skull inte står i ett konfliktförhållande som annars utrycket ”vi och dom”
antyder. Om ni läser vidare förstår ni
att det inte handlar om vilket begrepp som används utan om något mer djupgående
än så. Om gemenskap och delaktighet.
De öar som jag pratar om kan definieras på olika sätt.
Exempelvis följande.
Svenska kyrkan har ett antal miljoner medlemmar. Den minsta gemensamma nämnaren för dem är just medlemskapet, att de betalar kyrkoavgift och att varje medlem som fyllt 16 år har rösträtt i kyrkovalet.
Alla medlemmar har en röst. Men det är inte det som saken handlar om. Diskussionen handlar inte om tillämpningen av det nu gällande regelverket inom det nuvarande systemet. Det handlar om systemet i sig, om ”upplägget” kring Svenska kyrkan och om att det finns och måste finns alternativ till dagens uppbyggnad av Svenska kyrkan. Det är en framtidsinriktad diskussion.
-
Troende
resp. icke troende bland medlemmarna.
Många medlemmar tror inte på Gud. Det är ett faktum att många medlemmar väljer att vara medlemmar i Svenska kyrkan och stödja kyrkans arbete på andra grunder än den egna tron och önskan att stödja Guds rikes utbredande. Det handlar exempelvis om vilja att stödja kyrkans sociala arbete och kyrkans krishantering vid katastrofer osv. Vissa vill av tradition kunna avropa kyrkliga tjänster vid livets stordagar. Om människors motiv att vara medlem finns det gott om undersökningar som anställda inom kyrkan lagt ned betydande tid och resurser för att kartlägga.
Vi får dock inte glömma att det
är ”själva grejen” med kristendomen att det är skillnad på den som tror och den
som inte tror. Den som tror och
blir döpt ska bli frälst. Gud har genom sin nåd gett oss människor möjlighet till
befrielse från synden genom Jesus död och uppståndelse och till en evig
gemenskap med Honom. Nyckeln är alltså tron på Jesus Kristus. Det är där allt
tar sin början. Att tro själv och att sedan dela tron och evangeliet om Jesus
med andra. Om man inte tror
står man utanför gemenskapen med Herren. Detta är helt digitalt.
Men detta innebär inte en sluten kyrka! Tvärtom, missionsuppdraget är utåtriktat och har blicken välkomnande riktad mot världen. Jag återkommer till det.
-
Aktiva
resp. passiva medlemmar.
Vissa medlemmar har inte någon eller begränsad kontakt med Svenska kyrkan. Ibland gå det ett helt liv mellan varven. Kyrkoavgiften ses av en del som ett bidrag till ett välgörande ändamål i likhet med att vara månadsgivare till Röda korset, Postkodlotteriet e.dyl. Andra avropar kyrkliga tjänster vid olika tillfällen i livet. Andra tycker att det känns viktigt och fint att besöka en kyrka vid advent och jul. Vissa ser kyrkan som vilken förening som helst och vill gärna vara med och bestämma och tycka till om användningen av den betalade kyrkoavgiften. Vissa firar gudstjänst regelbundet. Vissa är engagerade, t.ex. som förtroendevalda, trots att de inte är troende.
Det finns alltså minst sagt en stor mångfald bland Svenska
kyrkans medlemmar.
Jag vill poängtera att jag inte är ute efter att moralisera
eller döma. Människors tro kan enbart vår Herre validera. Alla medlemmar har
rösträtt och alla människor har ett lika värde. Människors kristna tro mäts
inte i ett visst antal kyrkobesök. Men den kristna tron får och har vissa synbara konsekvenser. Det handlar om
lärjungaskap och om den kristna församlingen.
Det handlar om att Svenska kyrkan är något mer än dess
medlemmars minsta gemensamma nämnare. Och vad är då den minsta gemensamma
nämnaren? Jo, det formella medlemskapet. Längre än det formella medlemskapet sträcker
sig dessvärre inte det minsta som förenar kyrkans medlemmar. Och det är
sorgligt lite och utgör en svag grund för en kyrka att vila på.
Många är alltså medlemmar i en slags förening men, för att ta en jämförelse från idrottens värld, har olika motiv att hålla på laget, inte nödvändigtvis att laget ska göra mål, och anser att deltagandet på lagets matcher inte är så intressant. Det finns nog också i botten en vilja att göra gott i allmänhet. Det ska sägas. Men kyrkan är något helt annat än en fotbollsförening eller någon annan folkrörelseförening. Kristi Kyrka. För att Svenska kyrkan ska växa räcker det inte att den minsta gemensamma nämnaren är det formella medlemskapet. Det är rimligen tron på Jesus Kristus som är det som ska förena kyrkans medlemmar. Och det kommer bort i kyrkovalsdebatten där det stolta men ganska intetsägande paradordet ”demokratisk folkkyrka” istället ofta används.
Mer om detta i nästa blogginlägg där jag kommer att beröra
vikten av val av perspektiv i denna mångfald av öar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar